VOP (Všeobecné obchodní podmínky)

1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ

1.1. Cestovní kancelář Světoběžník (dále jen CK), zapsána v obchodním rejstříku, vedeným Krajským soudem v Brně, oddíl C, vložka 147203, pod názvem Cestovní kancelář Světoběžník s.r.o., se sídlem Nové sady 988/2, Brno-střed, 602 00, IČ: 23758368 se zabývá prodejem zájezdů. Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen "VOP") upravují práva a povinnosti smluvních stran ze smlouvy o zájezdu (dále jen SoZ), řídí se ustanovením § 2521-2549a zák. č. 89/2012 Sb. občanský zákoník a jsou upraveny v souladu se zák. č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu.

2. SMLOUVA O ZÁJEZDU

2.1. Součástí SoZ je popis zájezdu na webu CK, formulář smlouvy o zájezdu a VOP. V případě rozporu má přednost text formulářové SoZ. CK si před uzavřením smlouvy vyhrazuje právo upravit podrobnosti zájezdu.
2.2. Přesný rozsah služeb je vždy uveden v podrobných pokynech k zájezdu, které cestující obdrží před odjezdem.
2.3. Pro účast na zájezdu slouží uzavřená a potvrzená smlouva o zájezdu.
2.4. Průvodce je oprávněn rozhodnout o organizaci zájezdu a provést nezbytné změny programu v případě nepředvídatelných okolností (např. špatné počasí, zranění, bezpečnostní důvody, aj.).
2.5. Veškerá sdělení týkající se smlouvy si smluvní strany zasílají přednostně na e-mailové adresy uvedené v SoZ.

3. VZNIK SMLUVNÍHO VZTAHU

3.1. Smlouva o zájezdu je uzavřena okamžikem, kdy zákazník závazně potvrdí nabídku CK. Za potvrzení se považuje:
- podpis předložené formulářové SoZ zákazníkem (odeslané na adresu CK poštou);
- e-mailové potvrzení, že s návrhem smlouvy o zájezdu zákazník souhlasí.
3.2. Smlouva nabývá účinnosti v momentě, kdy zákazník zaplatí zálohu nebo celou cenu zájezdu podle podmínek CK.
3.2. Uzavřením smlouvy zákazník potvrzuje, že mu byly poskytnuty všechny podstatné informace, a že je oprávněn smlouvu uzavřít za sebe i případné další spolucestující.
3.3. Uzavírá-li smlouvu zákonný zástupce za osobu mladší 18 let, potvrzuje, že má k tomuto oprávnění nebo souhlas zákonného zástupce této osoby.
3.4. Nárok na čerpání služeb zájezdu vzniká až po zaplacení celé ceny zájezdu včetně případných doplňkových služeb, a to dle splátkového kalendáře bez dalšího vyzvání.
3.5. U některých zájezdů může být letecká doprava realizována bez doprovodu průvodce.
3.6. Pokud není výslovně uvedeno jinak, nejsou zájezdy CK určeny pro osoby s omezenou schopností pohybu.
3.7. Není-li uvedeno jinak, jsou průvodcovské služby poskytovány v českém nebo slovenském jazyce.
3.8. Cestující bere na vědomí, že cílové nebo tranzitní země mohou vyžadovat negativní test, očkování či jiné zdravotní podmínky pro vstup. Stejně tak mohou požadovat vyplnění vstupních formulářů zahrnující poskytnutí osobních údajů včetně čestných prohlášení o zdravotním stavu.
3.9. CK si vyhrazuje právo provést nepodstatné změny ve smlouvě (například úpravy pasových, vízových nebo zdravotních požadavků). Tyto změny nezakládají nárok zákazníka na odstoupení od smlouvy ani na slevu.

4. PODROBNÉ POKYNY K ZÁJEZDU

4.1. CK poskytne cestujícímu podrobné pokyny k zájezdu nejpozději 7 dní před odjezdem (e-mailem či poštou). Pokud je cestující neobdrží, je povinen neprodleně kontaktovat CK. Pokud tak neučiní, má se za to, že pokyny obdržel.
4.2 Cestující je povinen řídit se pokyny a doporučeními CK uvedenými v podrobných pokynech, zejména ohledně vybavení a organizačních informací.

5. CENA A ÚHRADA

5.1. Cena zájezdu a doplňkových služeb je sjednána individuálně mezi CK a cestujícím.
5.2. Cena zahrnuje všechny služby uvedené v části "Cena zahrnuje" v popisu zájezdu. Další služby lze přikoupit jako doplňkové.
5.3. Celková cena zájezdu včetně doplňkových služeb je vždy uvedena ve smlouvě, a to včetně DPH.
5.4. Cena zájezdu se hradí v následujících splátkách:
- záloha ve výši 40 % ceny zájezdu při uzavření smlouvy;
- navýšení zálohy o plnou výši ceny letenky/služeb na výzvu CK v případě leteckého zájezdu;
- doplatek nejpozději 40 dní před odjezdem (rozhoduje den připsání částky na účet CK).
U přihlášení méně než 40 dní před odjezdem je platební režim sjednán individuálně.
Termíny splatnosti záloh a doplatku jsou uvedeny ve smlouvě. Platba je považována za uskutečněnou dnem připsání částky na účet CK.
5.5. Pokud je pro vstup do destinace nutné vízum, může CK zajistit jeho vyřízení na základě údajů od zákazníka. Zákazník bere na vědomí, že požadavky zastupitelských úřadů se mohou měnit a mohou vyžadovat poskytnutí osobních údajů v širším rozsahu. CK tyto požadavky neovlivňuje.

6. ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY O ZÁJEZDU

6.1. Cestující může od smlouvy kdykoliv odstoupit bez udání důvodu. V takovém případě je povinen zaplatit stornopoplatek podle čl. 7 těchto podmínek.
6.2. Za den odstoupení se považuje den, kdy CK obdrží oznámení o zrušení účasti cestujícího.
6.3. Pokud cestující neuhradí doplatek včas, CK může od smlouvy odstoupit. V takovém případě bude cestující písemně informován a záloha bude vrácena po odečtení příslušných stornopoplatků.
6.4. CK vrátí zaplacené částky snížené o stornopoplatky nejpozději do 14 dnů od odstoupení.
6.5. Cestující má právo odstoupit bez storno poplatku, pokud dojde k podstatné změně zájezdu (např. změna termínu, cílové destinace nebo služeb), s výjimkou změny ceny.
6.6. Cena zájezdu může být zvýšena pouze při zvýšení nákladů (např. pohonné hmoty) a pouze tehdy, pokud je toto právo výslovně uvedeno ve smlouvě. Zvýšení je možné nejpozději 20 dnů před odjezdem. Přesáhne-li zvýšení 8 % z ceny zájezdu, může zákazník od smlouvy odstoupit. Pokud dojde ke snížení nákladů, má zákazník nárok na odpovídající slevu.

7. ODSTUPNÉ

7.1. Výše storno poplatku závisí na počtu dnů mezi odstoupením a začátkem zájezdu. Počítá se ze základní ceny zájezdu bez slev a bonusů.
7.2. Letecké zájezdy – storno poplatky:
více než 90 dnů před odletem: jednorázový poplatek 1000 Kč,
90-60 dnů: 20 % z ceny,
59-30 dnů: 40 % z ceny,
39-14 dnů: 60 % z ceny,
13-7 dnů: 80 % z ceny,
6-1 den před odletem nebo v den odletu (pokud se nedostaví k odletu, přeruší účast z vlastní vůle, má-li neplatné nebo neúplně cestovní doklady): 100 % z ceny zájezdu.
7.3. Klasické zájezdy – storno poplatky:
více než 60 dnů před odjezdem: jednorázový poplatek 500 Kč,
60-40 dnů: 20 % z ceny,
39-20 dnů: 40 % z ceny,
19-8 dnů: 60 % z ceny,
7-3 dny: 80 % z ceny;
1 nebo 2 dny před odjezdem či v den odjezdu (pokud se nedostaví k odjezdu, přeruší účast na zájezdu z vlastní vůle, má-li neplatné nebo neúplné cestovní doklady): 100 % z ceny zájezdu.
7.4. Nad rámec storno poplatků je zákazník povinen uhradit plnou cenu služeb, které již byly zajištěny (např. letenky, víza, pojištění, doplňkové služby).
7.5. Nepříznivé počasí nebo nedostatek sněhu v době zimní sezóny a zájezdů, jejichž hlavním předmětem je pohyb po sněhu, nejsou důvodem ke snížení storno poplatku.
7.7. Změna termínu nebo zájezdu nezbavuje zákazníka povinnosti uhradit storno poplatky v plném rozsahu. 

8. NÁHRADNÍK

8.1. Náhradník je osoba, která splňuje všechny podmínky účasti a písemně nebo e-mailem potvrdí, že přebírá smlouvu a souhlasí s jejími podmínkami. Změnu je nutné nahlásit nejpozději 48 hodin před odjezdem.
8.2. Pokud nelze převést všechny služby na náhradníka (např. letenka, vízum, pojištění), CK mu oznámí dodatečné náklady související se změnou cestujícího. Původní cestující i náhradník odpovídají společně a nerozdílně za jejich úhradu včetně jakýchkoli dodatečných nákladů, které CK v souvislosti se změnou v osobě zákazníka vzniknou.
8.3. Původní zákazník je povinen předat náhradníkovi všechny potřebné informace k zájezdu.

9. ZRUŠENÍ ZÁJEZDU ZE STRANY CK

9.1. CK může zájezd zrušit, pokud nebude dosaženo minimálního počtu účastníků (6 osob, pokud není stanoveno jinak).
9.2. O zrušení zájezdu z důvodu nedostatečného počtu účastníků informuje CK zákazníka písemně nejpozději 30 dní před odjezdem, avšak je to zpravidla mnohem dříve.
9.3. CK může zájezd zrušit kdykoli před odjezdem i z důvodu mimořádných a neodvratitelných okolností (vyšší moci).
9.4. Pokud CK zájezd zruší, vrátí zákazníkům všechny zaplacené částky. Pokud je důvodem vyšší moc, nevzniká zákazníkovi nárok na další náhradu škody. Za vyšší moc se obvykle považují živelné pohromy (zemětřesení, povodně, požáry, sopečné erupce, hurikány); válečné konflikty, nepokoje, teroristické útoky – pokud závažně ohrožují bezpečnost účastníků zájezdu; epidemie či pandemie – pokud vedou k omezení cestování; rozhodnutí státních orgánů – zákaz vstupu do země, uzavření hranic, zákaz letů či jiných přepravních cest; další nepředvídatelné události mimo kontrolu cestovní kanceláře, které znemožňují zájezd uskutečnit. 

10. ODPOVĚDNOST CESTOVNÍ KANCELÁŘE A REKLAMACE

10.1. CK odpovídá za to, že zájezd bude poskytnut řádně, včas a v souladu se smlouvou a právními předpisy. Pokud poskytnuté služby neodpovídají službám sjednaným, může cestující uplatnit reklamaci.
10.2. Pokud zájezd nebo jeho část neodpovídá smlouvě, má zákazník právo podat reklamaci. Vadu je nutné nahlásit bez zbytečného odkladu na místě průvodci nebo přímo CK. Není-li možné nápravu zajistit ihned, sepíše se záznam s uvedením předmětu reklamace a požadavku vyřešení cestujícím. Reklamaci lze podat nejpozději do 30 dnů od skončení zájezdu.
10.3. CK je povinna vyjádřit se k reklamaci nejpozději do 30 dnů od jejího uplatnění nebo ode dne ukončení zájezdu v případě, že reklamace nebyla nebo nemohla být vyřešena na místě. Neodstraní-li CK vadu v určené lhůtě, má zákazník právo odstranit vadu sám a požadovat náhradu nezbytných nákladů. Jde-li o podstatnou vadu, může zákazník odstoupit od smlouvy bez zaplacení odstupného.
10.4. Vyskytnou-li se v průběhu zájezdu podstatné vady, nabídne CK bez dodatečných nákladů pro zákazníka vhodné náhradní řešení, pokud možno stejné nebo vyšší jakosti, než jaká byla sjednána ve smlouvě, aby zájezd mohl pokračovat; to platí i v případech, kdy je návrat zákazníka do místa odjezdu uskutečněn jiným než sjednaným způsobem. Je-li navrhované náhradní řešení nižší jakosti, než jakou určuje smlouva, má zákazník právo na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady.
Zákazník může navrhované náhradní řešení odmítnout pouze tehdy, není-li srovnatelné s tím, co bylo v SoZ sjednáno, nebo není-li poskytnutá sleva přiměřená. V této situaci je CK povinna, pokud zájezd zahrnuje přepravu, poskytnout zákazníkovi bez zbytečného odkladu a bez dodatečných nákladů pro zákazníka rovnocennou přepravu do místa odjezdu, nebo do jiného místa, na němž se smluvní strany dohodly.
10.5. Povinnost CK nahradit škodu je omezena na trojnásobek ceny zájezdu, pokud zákon nestanoví jinak. Toto omezení se nevztahuje na újmu na zdraví nebo úmyslné pochybení.
10.6. Pokud cestující z vlastních důvodů službu zcela nebo zčásti nevyužije, nemá nárok na finanční ani jinou náhradu.
10.7. V případě, že se účastník zájezdu dostane do nesnází, CK mu poskytne neprodleně pomoc v nezbytně nutném rozsahu, aniž by byl narušen program zájezdu s tím, že náklady vynaložené na tuto pomoc bude cestující povinen uhradit.
10.8. Pokud kvůli mimořádným okolnostem nelze zajistit návrat podle smlouvy, CK uhradí nezbytné ubytování, a to nejvýše na 1 noc v odpovídající kvalitě.
10.9. CK neodpovídá za:
- ztrátu, poškození nebo krádež majetku způsobenou účastníkem nebo třetí osobou,
- neudělení víz,
- zpoždění jakékoliv dopravy z důvodů mimo kontrolu CK ani za jejich následné škody.
10.10. Dojde-li ke ztrátě cestovního zavazadla či části jeho obsahu zaviněné cestovní kanceláří nebo zjistíte-li při výdeji cestovního zavazadla zjevnou porušenost nebo jeho neúplnost či okolnosti tomu nasvědčující, požádejte ihned průvodce o sepsání zápisu s výčtem chybějících věcí včetně jejich přibližných pořizovacích cen či rozsahu poškození zavazadla. Tento zápis tvoří spolu se smlouvou o zájezdu nezbytnou součást žádosti o náhradu škody, která musí být uplatněna písemně. Při úplné ztrátě cestovního zavazadla máte právo na vrácení odpovídající části ceny zájezdu a na náhradu prokázané ceny ztraceného cestovního zavazadla.

10.10. V případě spotřebitelského sporu mezi CK a klientem, který se nepodaří vyřešit dohodou, může klient podat návrh na mimosoudní řešení České obchodní inspekci - www.coi.cz. Klient může využít rovněž platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

11. ODPOVĚDNOST ÚČASTNÍKŮ ZÁJEZDU

11.1. Cestující je povinen:
- mít platný cestovní doklad splňující požadavky navštívených států a zemí tranzitu a v případě, že CK zajišťuje víza, poskytnout zástupci CK cestovní pas v termínu určeném CK;
- aktivně se informovat o změnách pasových, vízových a zdravotních požadavků země určení. Účastník plně odpovídá za následky vzniklé neplatností jeho cestovních dokladů či nedodržením vízových, devizových a jiných právních předpisů platných v navštívených státech a zemích tranzitu;
- informovat CK o zdravotních omezeních či komplikacích, které by mohly ovlivnit průběh zájezdu, stejně tak jako stravovacích návycích a možných dietách, které je třeba tlumočit poskytovateli ubytovacích a stravovacích služeb v dostatečném předstihu;
- zareagovat na SMS zprávu zasílanou CK cca týden před odjezdem a vyjádřit souhlas/nesouhlas se založením společné zájezdové skupiny pro snazší a efektivnější komunikaci průvodce s klienty;
- dodržet místo nástupu dle SoZ;
- zajistit souhlas zákonného zástupce v případě, že se zájezdu účastní osoba mladší 18 let bez jeho doprovodu; u osob mladších 15 let pak zajistit doprovod a dohled dospělého účastníka v průběhu zájezdu;
- respektovat pokyny vedoucího, průvodců a instruktorů zájezdu či jiných externích pracovníků, dodržovat stanovený program a v případě individuálního programu informovat vedoucího zájezdu o své plánované trase;
- chovat se během zájezdu v souladu s kulturními zvyklostmi navštívené země a jednat tak, aby nepoškozoval a negativně neovlivňoval přírodu a okolní prostředí.
11.2. Cestující prohlašuje, že:
- si není vědom žádných omezení, která by mu bránila v řádné účasti na zájezdu;
- v případě účasti programu na vodě (rafting, vodní turistika), umí plavat;
- bude řádně používat veškeré poskytnuté bezpečnostní vybavení;
- uhradí škodu, kterou způsobil v dopravním prostředku, ubytovacích aj. zařízeních, kde čerpal služby zajištěné dle SoZ, i škodu vzniklou přímo CK;
- před a během sportovního programu se zdrží požívání alkoholu a omamných látek.
11.3. Cestující odpovídá za vlastní zdravotní a fyzickou způsobilost k účasti na zájezdu. Nedostatečná příprava není důvodem ke zrušení zájezdu bez storno poplatků.
11.4. Účast na zájezdu a doprovodném programu probíhá na vlastní odpovědnost cestujícího. Cestující bere na vědomí, že sportovní a outdoorové aktivity jsou spojeny s určitým rizikem. Zájezdy zpravidla nejsou vhodné pro osoby s omezenou pohyblivostí (v některých případech lze sjednat individuální výjimku). U vysokohorské turistiky průvodci plní pouze organizační funkci. U zájezdů s vysokohorskou turistikou působí průvodci jen jako organizační vedoucí skupiny.
11.5. Vedoucí zájezdu má právo vyloučit cestujícího z programu zájezdu bez náhrady mimo jiné v případě, že cestující:
- nemá požadované zkušenosti;
- je pod vlivem alkoholu nebo omamných prostředků;
- jeho okamžitý fyzický a psychický stav neodpovídají náročnosti programu;
- jeho vybavení neodpovídá zejména s ohledem na bezpečnost požadavkům uvedeným v podrobných pokynech k zájezdu.
V krajním případě může vedoucí vyloučit ze zájezdu bez náhrady účastníka, který hrubě ruší jeho průběh nebo ostatní účastníky. Toto se vztahuje i na porušování ubytovacího řádu v kempech, chatách a hotelích. V případě, kdy dojde k vyloučení cestujícího z programu v důsledku jednostranného nedodržení podmínek uvedených v podrobných pokynech nebo těchto smluvních podmínek cestujícím, nemá cestující nárok na slevu či vrácení ceny zájezdu.

11.6. Cestující bere na vědomí, že CK automaticky doplňuje objednané pokoje či apartmány do optimální kapacity, pokud není uvedeno jinak.

12. POJIŠTĚNÍ

12.1. Cena zájezdu nezahrnuje cestovní pojištění ani pojištění proti stornu zájezdu. CK doporučuje, aby si zákazník sjednal odpovídající pojištění pokrývající zejména:
- náklady při zrušení zájezdu;
- léčebné výlohy, repatriaci a další rizika v zahraničí.
Pojištění lze sjednat prostřednictvím CK za příplatek podle individuální dohody a bude s ním komunikováno před uzavřením SoZ.
12. 2. CK je pojištěna proti úpadku Union poisťovňy, a.s. v souladu se zákonem č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. 

13. OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ (viz samostatný dokument Informace o zpracovávání osobních údajů)

13.1. Pro účely ochrany osobních údajů se smlouvou rozumí jakákoli smlouva uzavřená mezi CK a zákazníkem.
13.2. CK zpracovává osobní údaje zákazníků za účelem plnění smlouvy a zákonných povinností. Jedná se zejména o: jméno a příjmení, datum narození, kontaktní údaje (adresa, telefon, e-mail), údaje potřebné pro zajištění služeb (např. číslo letu, pasové údaje), případně informace nezbytné pro zajištění specifických potřeb (např. alergie, zdravotní omezení). Údaje jsou uchovávány pouze po dobu stanovenou právními předpisy nebo po nezbytně nutnou dobu.
14.3. Osobní údaje mohou být v nezbytném rozsahu předány dodavatelům služeb (např. hotelům, dopravcům, průvodcům) a partnerům v zahraničí, pokud je to nutné pro zajištění zájezdu. Informace o tom, zda existuje rozhodnutí Evropské komise o odpovídající ochraně osobních údajů při předání osobních údajů do třetí země (mimo EU/EHP), poskytne CK na žádost zákazníka.
13.4. CK může využít základní kontaktní údaje zákazníka (jméno, e-mail) pro zasílání informací a obchodních sdělení o svých službách. Zákazník může kdykoli toto zasílání zrušit odpovědí na e-mail nebo žádostí na info@svetobeznik.cz.
13.5. Během zájezdu může CK pořizovat fotografie a videa účastníků pro účely své prezentace a propagace. Zákazník může kdykoli vyjádřit svůj nesouhlas — e-mailem nebo přímo na místě průvodci — a CK nebude jeho záznamy používat. Tento souhlas lze odvolvat již v přihlášce na zájezd vyplněním kolonky "výjimka z GDPR".
13.6. Zákazník má podle GDPR zejména tato práva:
- odvolat souhlas s pořizováním a zveřejňováním fotografií;
- požadovat přístup ke svým osobním údajům;
- požadovat opravu nepřesných či neúplných osobních údajů;
- požadovat výmaz osobních údajů;
- požadovat omezení zpracování svých osobních údajů;
- vznést námitku proti zpracování osobních údajů;
- podat stížnost u dozorového orgánu, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů, Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7.
13.7. Výše uvedená ustanovení platí i ve vztahu k osobám, v jejichž prospěch cestující smlouvu uzavřel (spolucestující). Uzavřením smlouvy cestující prohlašuje, že je oprávněn souhlasy za spolucestující osoby udělit, a to ať už na základě smluvního či jiného zastoupení.

14. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

14.1. CK může tyto VOP kdykoli aktualizovat zveřejněním na svých webových stránkách. Nové znění se vztahuje pouze na smlouvy uzavřené po datu zveřejnění.
14.2. Tyto VOP tvoří nedílnou součást smlouvy nebo objednávky služeb mezi CK a zákazníkem.
14.3. Práva a povinnosti smluvních stran se řídí těmito VOP, zákonem č. 159/1999 Sb., občanským zákoníkem č. 89/2012 Sb. a dalšími právními předpisy ČR. Neplatnost jednotlivých ustanovení nemá vliv na platnost celé smlouvy a VOP.
14.4. Smluvní strany potvrzují, že se s těmito VOP seznámily před uzavřením smlouvy a souhlasí s jejich obsahem. 


Tyto podmínky nabývají účinnosti dnem 16. 10. 2025